O kosmetykach dla psów napisano już naprawdę wiele, a mimo to wiedza – zarówno przeciętnego właściciela czworonoga (zwłaszcza początkującego) jak i wielu sprzedawców w sklepach (szczególnie tych, którzy nie specjalizują się w psach) – często pozostawia w tym zakresie wiele do życzenia. Dlatego przedstawiamy praktyczny „samouczek sprzedawcy” tych produktów. Zaprezentujemy ich poszczególne grupy i rodzaje oraz podpowiemy, jakie pytania należy zadać klientowi, aby pomóc mu dobrać produkt optymalnie dobrany do jego oczekiwań i potrzeb jego pupila.
Niezależnie od tego, czy do sklepu przychodzi właściciel kundelka, czy psa rasowego warto umiejętnie przekonać go do nabycia kosmetyków dla zwierzęcia, a niezdecydowanym czy osobom nowym w „psim świecie” pomóc je dobrać. To dla nas szansa na dobry zarobek oraz na kolejnego zadowolonego klienta. A taki „dobrze zaopiekowany” kupujący z pewnością jeszcze nieraz do nas powróci.
Przede wszystkim, powinniśmy uświadamiać odwiedzających nasz sklep właścicieli psów, że do zabiegów pielęgnacyjnych należy przyzwyczajać je już szczenięta. Osobom, które przychodzą do sklepu po wyprawkę dla szczenięcia, oprócz legowiska czy smyczy polećmy szampon dla szczeniąt (puppy). Jest on uniwersalny (dla wszystkich ras), bowiem na tym etapie wiekowym jeszcze nie ma podziału np. na typ włosa. Produkty te cechują się łagodnością, delikatnym zapachem i starannie dobranymi składnikami, najczęściej naturalnymi, które nie podrażnią skóry szczeniaka. Często są one hipoalergiczne. Zawierają substancje odżywcze i nawilżające. W celu optymalnego doboru produktu należy zapoznać się z informacją od producenta zawartą na etykiecie – od jakiego wieku szampon można stosować oraz w jakim rozcieńczeniu. Jeśli właściciel ma obawy, czy podoła wyzwaniu wykąpania szczenięcia, to jako alternatywę można zaproponować szampon suchy lub specjalne chusteczki nawilżane, którymi poradzić sobie można w sytuacjach awaryjnych – przy zabrudzeniach. Ale podkreślać należy, że regularna pielęgnacja włosa poprawia jego jakość, a czysty włos lepiej rośnie. Dla szczeniąt w przyszłości długowłosych, czy o średniej długości włosa lub innym, który wymagał będzie czesania (tutaj trzeba wypytać klienta o rasę psa) już od pierwszej wizyty warto polecać specjalne spray’e ułatwiające rozczesywanie (rozkołtuniające/detangling) – pamiętajmy, że nigdy nie czesze się psa na sucho, gdyż włos wówczas może się kruszyć. Ten typ produktów niezbędny jest również dla psów dorosłych. Może być także w formie aerozolu lub pudru. Nie powinno go zabraknąć na półce w żadnym sklepie zoologicznym.
Do kąpieli dla psów dorosłych, oprócz tzw. szamponów uniwersalnych rynek oferuje również preparaty dedykowane danej rasie. Po części jest to chwyt marketingowy, ponieważ każdy właściciel lubi identyfikować produkt z wizerunkiem swojego pupila i po prostu chętniej po niego sięga. To korzyść również dla nas, bo taki wyrób najzwyczajniej w świecie łatwiej jest sprzedać. Najwięcej można znaleźć kosmetyków dla Yorków. Można je też polecać właścicielom innych psów o włosie jedwabistym, lejącym. Poza tym, nawet jeśli produkt nie jest dedykowany konkretnej rasie, to na etykiecie widnieje z reguły wizerunek jakiegoś psa. Doświadczeni producenci stawiają zwykle na popularne i powszechnie kojarzone rasy: owczarki niemieckie, labradory, pudle itp. Taka „kryptodedykacja” produktu równie z znacząco ułatwia jego sprzedaż (a mniej doświadczonemu w psich sprawach sprzedawcy identyfikację produktu i jego przeznaczenia). Warto to wykorzystać.
Dedykowanie produktu do konkretnej rasy z jednej strony jest wygodne, ale z drugiej może zawężać krąg potencjalnych odbiorców (niektórych klientów może być trudno przekonać iż szampon „dla Yorków” będzie dobry również dla ich psa, który Yorkiem nie jest). Dlatego wielu producentów unika utożsamiania wyrobu z jedną rasą, a w zamian za to wyróżnia linie szamponów dla danego rodzaju włosa (poprawiają one i wzmacniają kondycję sierści i skóry, utrzymują prawidłową strukturę włosa) lub określonego koloru okrywy włosowej (wzmacniające ton i nasycenie barwy). Najczęściej spotyka się linie dla psów gładkowłosych (czyli o krótkim, przylegającym włosie), szorstkowłosych (o ostrym włosie) i długowłosych oraz dla psów białowłosych (lub, bardziej ogólnie, jasnowłosych) i czarnych (ciemnowłosych), a także np. rudych czy morelowych.
Włos krótki, gładki jest najmniej wymagający. Tym na co zwraca się uwagę jest jego połysk. Oprócz szamponu można polecać spray’e nabłyszczające oraz z jedwabiem. Włos szorstki powinien być twardy – unikamy kosmetyków zmiękczających, a dedykowane szampony powinny utrzymywać/poprawiać szorstkość. Włos długi wymaga zmiękczania i połysku, także efektu antystatycznego i nawilżania. Dla psów o szacie puszystej szampony zwiększają objętość i podnoszą włos (napuszają), nawilżają. Ich regularne stosowanie ułatwia rozczesywanie. Włos długi możemy jeszcze dalej specyfikować na długi z podszerstkiem (np. collie), długi jedwabisty jak u Yorków, długi kozi (nieco szorstki – briard), wełnisty- kręcony, np. pudle, długi sznurowy – czyli „dredy“ – np. Puli. Kiedy włos jest bardzo zniszczony, matowy, powinno się zastosować szampon regenerujący. Dla psów wystawowych, dla których używa się sporo kosmetyków, jako pierwszy stosuje się szampon głęboko oczyszczający – który usunie osad z włosa, a potem dopiero kolejny, właściwy dla danego typu włosa produkt.
Jeśli chodzi o szampony dla danego koloru szaty, to wyróżniamy: dla psów białych (sam szampon ma barwę niebieską lub fioletową, po nałożeniu trzeba go pozostawić na włosie przez czas wskazany przez producenta, a następnie spłukać) Warto ostrzec kupującego, że przy zbyt dużej ilości użytego szamponu lub zbyt długim czasie „wybielania” szata może zyskać nienaturalną barwę. Część z tych preparatów to silne środki, przeznaczone do stosowania tylko okresowo. Włos biały jest włosem trudnym, łatwo widoczne są wszelkie przebarwienia i zacieki. Oprócz szamponu można polecać specjalne preparaty na zacieki (np. pod oczami psa). Inne linie są dedykowane dla psów brązowych/rudych, srebrnych czy czarnych/ciemnych. Szampony dla psów czarnych i ciemnych zawierają ekstrakty z henny i orzecha. Chronią też przed przebarwieniami spowodowanymi przez promienie słoneczne (ciemny włos jest najbardziej wrażliwy). Tutaj także mamy możliwość dobrania kosmetyków wzmacniających kolor – do farbowania.
Podobnie jak w kosmetykach ludzkich, w szamponach dla psów ogranicza się ilość mydła, olejów mineralnych, sztucznych barwników, parabenów, czy innych szkodliwych substancji – nabywa może o to pytać dobierając szampon, dlatego zawczasu warto zapoznać się z ich składem zamieszczonym na etykietach tak, aby móc polecić te bardziej naturalne. Dla części właścicieli ważna jest również informacja, czy preparat był testowany na zwierzętach.
W dobrej jakości szamponach spotyka się coraz więcej substancji aktywnych, poprawiających kondycję okrywy włosowej, jak: jedwab, keratyna, kolagen, gliceryna, lanolina, olej norkowy, olej arganowy, olej jojoba, kwasy omega, witaminy, czy ekstrakty roślinne (aloes, awokado, acai, olejek herbaciany, olej kokosowy, olej makadamia, masło shea, hydrolizat pszenicy, owsa). Do ich stosowania właścicieli zachęcają przyjemne, często owocowe zapachy oraz piękne kolorowe opakowania – szczególnie atrakcyjne dla damskiej części klienteli. Dodatki olejków mają działanie aromaterapeutyczne.
Kupującemu szampon należy napomknąć, że po umyciu psa warto wzmocnić jeszcze strukturę włosa odżywką. Najprostszy podział to odżywki bez spłukiwania oraz do spłukiwania (koncentraty). Powinny być dobierane do rodzaju włosa i efektu, który chcemy uzyskać (nawilżenie, napuszenie, regeneracja, wygładzenie itp.). W markowych odżywkach również znajdziemy wspomniane wyżej naturalne substancje aktywne. Do dozowania na sierść wilgotną po kąpieli lub na suchą warto polecać również inne preparaty (np. oleje, jedwab, keratynę).
Dla psów z dłuższym włosem, zwłaszcza jeśli niezbędne jest uzyskanie określonej fryzury, można zaoferować kosmetyki do poprawy wyglądu i ułożenia sierści. Często z efektem antystatycznym oraz do opanowania włosa unoszącego się, czy też do prostowania i utrwalania fryzury lub zwiększenia objętości. Mają one formę płynu, spray’u, kremu, pianki lub żelu. Dostępne są także lakiery dla psów utrwalające ich fryzurę, często stosowane np. na wystawach.
Oferowane są również szampony dla psów z problemami dermatologicznymi – stosowane zewnętrznie jako forma wspomagająca leczenie farmakologiczne (np. poprzez odbudowywanie bariery skórnej, łagodzenie podrażnień i świądu). Są bardzo delikatne, często bezzapachowe i nie alergizujące (hipoalergiczne). Szampony jodoforowe i z chlorheksydyną polecane są podczas terapii stanów zapalnych skóry tła bakteryjnego i grzybiczego. Szampony z dziegciem i biosiarką, czy algami morskimi stosuje się przy łojotokach tłustych, a selenowe lub cynkowe przy suchych łupieżach. Alantoina, ekstrakty z arniki czy kasztanowca działają oczyszczająco i antyseptycznie. Oprócz szamponów możemy dobrać preparaty w spray’u łagodzące podrażnienia.
Osobną kategorię stanowią szampony przeciwpchelne lub o szerszym działaniu – przeciwpasożytnicze. Pomagają one w zwalczaniu pasożytów zewnętrznych psa i na jakiś czas zabezpieczają go przed ich atakiem. Warto polecać je zwłaszcza właścicielom psów podwórzowych, pracujących oraz spędzających dużo czasu na zewnątrz. Należy przy tym pamiętać, że ich działanie jest z reguły krótkotrwałe, równolegle warto więc zaproponować bardziej skuteczne preparaty przeciwko pchłom i kleszczom w postaci spray’u, kropel spot-on, tabletek czy obroży przeciwpchelnej.
Pielęgnacja psa to nie tylko kąpiele, ale także dbanie o higienę zwierzęcia. Tutaj podstawą jest higiena oczu oraz uszu, a także jamy ustnej. Są rasy czy typy konstrukcyjne psów, które wymagają szczególnie regularnych zabiegów. Przykładowo należą do nich psy o oczach dużych, pofałdowaniach okolicy oczu, mocno owłosionych – kiedy włosy wchodzą do oczu drażniąc je i powodując intensywniejsze łzawienie. A także psy o uszach ciężkich, zwisających, w których przypadku kanał słuchowy jest słabo wentylowany. Warto polecać dla nich specjalistyczne preparaty do przemywania. Preparatów do oczu nie stosuje się bezpośrednio do oka, tylko do przemywania okolic oczu (płyny, żele, toniki, chusteczki). Co do techniki czyszczenia uszu warto polecić klientowi wizytę w gabinecie weterynaryjnym, gdzie lekarz pokaże prawidłowy sposób przeprowadzania tego zabiegu. Preparaty do uszu mają różną formę: płynów, żeli, pudrów, wacików nasączanych i chusteczek. Pozwalają one oprócz oczyszczenia usunąć przykry zapach z uszu.
Osobną sprawą jest higiena jamy ustnej psa. Oprócz tradycyjnych past i żeli do zębów warto polecać chusteczki do czyszczenia lub płyny, które dodaje się do wody do picia. Zapewniają świeży oddech i chronią profilaktycznie przed chorobami zębów i dziąseł, ograniczają odkładanie osadu na zębach.
Dla wymagających klientów można zaproponować w ofercie także perfumy dla psów oraz lakiery do pazurów. Warto wprowadzić je do swej oferty zwłaszcza, jeśli odwiedza nas wiele właścicielek małych, ozdobnych piesków, takich jak Yorki, maltańczyki czy chihuahua (facet raczej o takie produkty nie zapyta).
Na jakość skóry i okrywy włosowej wpływa także żywienie i dodatki aktywne – nutraceutyki w diecie, również preparaty w formie suplementów mogą wspomagać efekty pielęgnacyjne (wzrost włosa, jego grubość, połysk itp.).
Podczas sprzedaży kosmetyków dla psów należy podkreślić, że dobór, skuteczność i efekt po tych preparatach to cechy indywidualne. Czasami kosmetyki sprawdzają się u jednego zwierzęcia, a u innego nie, czasem cechy produktu, np. zapach nie odpowiadają klientowi. Dlatego trzeba posiadać umiejętność szybkiego zaoferowania produktu o podobnych właściwościach. W ofercie powinny się znaleźć kosmetyki z różnych przedziałów cenowych, a także warto pomyśleć o małych opakowaniach i próbkach (test produktu, wyjazd z psem itp.). Jest to o tyle ułatwione, że obecnie firmy proponują całe zestawy z danej linii kosmetyków. Tak więc konstruując naszą ofertę naprawdę mamy w czym wybierać.